När WWF i maj publicerade en rapport som visade att stora mängder antibiotika användes vid uppfödning av kyckling i Thailand meddelade flera kommuner, landsting och köttgrossister att man slutade köpa in den thailändska kycklingen. Men Axfood fortsätter sälja kycklingprodukter från Thailand, utan att meddela var de kommer ifrån, skriver Aktuell Hållbarhet.
I ett nyutkommet reklamblad för Axfoods snabbgross som riktar sig till restauranger, fastfood och café har köttprodukternas ursprungsland märkts ut med flaggor, men vilket land de två kycklingprodukterna kommer ifrån förblir omärkt för kunden. Men kycklingen med märket ”Happy chef” kommer från Thailand och importeras av Norvida, skriver Jordbruksaktuellt.
När det gäller beredda produkter behöver man inte skriva ut ursprunget på köttet, det kravet finns endast på hela färska detaljer. Axfoods presschef Claes Salomonsson uppger till Jordbruksaktuellt att man nu funderar på att även märka ut ursprunget på de beredda kycklingprodukterna.