Den mesta maten kastas i hemmet och “nudging” har visat sig vara ett effektivt sätt att få folk att inte köpa för mycket mat i butiken. Men vad funkar bäst, uppmaningar, förtydligad information eller slopade mängdrabatter? I en färsk studie i ett antal matbutiker testades olika sätt att ge konsumenterna en knuff i rätt riktning. Försöken visar att det fungerar, dagligvaruhandeln kan bidra till att minska konsumenternas matsvinn.
– Det känns roligt att vi nu kan visa konkreta exempel på hur dagligvaruhandeln kan göra skillnad för konsumenternas matsvinn. Vi hoppas att rapporten ska inspirera både butikskedjor och enskilda butiker i deras hållbarhetsarbete, säger Livsmedelsverkets projektledare Karin Fritz.
I den nya studien, som genomförts av Ramboll och Impactually för Livsmedelsverkets räkning, fick åtta butiker från två olika kedjor delta. I butikerna testades fyra olika skyltvarianter på gurka och broccoli:
- Multipris med meddelande
- Multipris med synliggjort jämförpris
- Nedsatt styckpris
- Multipris (kontroll)
Mest effektivt för att minska matsvinnet var att erbjuda nedsatt styckpris istället för multipris/mängdrabatt.