Försäljningen av ekologiska livsmedel ökar i världen men minskar i Sverige – för första gången på 12 år. Det rapporterar marknadsbevakaren Ekoweb.
– Försäljningen av ekologiska livsmedel minskar nu för första gången på 12 år. Nu tappar samtliga stora aktörer i dagligvaruhandeln ekoandelar för tredje året i rad. Mot strömmen går däremot Systembolaget, Lidl och e-handeln som ökar sin försäljning. Trots detta tappar den svenska ekologiska livsmedelsmarknaden ekoandelar totalt sett, säger Olle Ryegård, chefsanalytiker, Ekoweb.
En anledning till att försäljningen av ekologiska livsmedel minskar är att dagligvaruhandeln – framför allt ICA – kraftigt dragit ner på sin marknadsföring inom detta segment de senaste fyra åren, enligt Ekoweb.
En annan anledning är att restauranger och kaféer har drabbats av hårt av coronapandemin.
Inom e-handeln ökar försäljningen av ekologiska livsmedel däremot.
– Generellt är ekoandelen 2–3 gånger högre inom e-handeln än i butik och eko- andelen har bibehållits trots att stora nya kundgrupper har anslutit under året, säger Olle Ryegård.
Minskningen i Sverige är på totalt 2 procent, eller 0,3 procentenheter; från 9 procent 2019 till 8,7 procent 2020.