”Lurade, arga och besvikna” – så känner sig de fyra skånska måltidscheferna några månader in i det nya, gemensamma samarbetet med Menigo. Under den korta perioden har det blivit hundratals incidenter med bland annat kyl- och frysvaror som inte hållit rätt temperatur, eller varor som helt uteblivit. Försök till dialog har enligt måltidscheferna ofta mötts med dålig attityd. Nu har de tröttat och kopplat in en jurist. ”Vi är inte nöjda själva”, säger Menigos Michael Bengtsson, som menar att man redan arbetar på att lösa problemen.
När måltidscheferna Ann Ellis i Lomma, Marie Mogensen i Burlöv, Pia Askman i Svedala och Kerstin Storck i Staffanstorp ska summera det nya samarbetet med Menigo, presenterar de en lunta på närmare 40 sidor med avvikelser och klagomål. De är överens om att problemen började redan i samband med det första mötet:
– Vi blev lite chockade över den spända stämningen, minns Ann. Vi vill ju inte vara fienden, vi vill bara ha dem som samarbetspartners under avtalsperioden.
– Vi hade haft Martin & Servera i tjugo år och var vana vid att man resonerar sig fram till exempelvis vilka dagar leveranserna ska ske på, tillägger Pia. Men Menigo ville inte ens lyssna på våra önskemål, de sa bara ”Vi återkommer med vilka dagar ni kan få”.
När det väl var dags för leverans, började de verkliga problemen.
– Det allvarligaste är att varorna inte håller temperaturen, säger Pia. Och när vi påtalar detta visar de misstroende, de säger att vi har mätt fel och att vi kan gå in i deras lastbil och kolla själva, nästa gång. Under Martin & Serveras tid har jag aldrig varit med om avvikelse i temperatur men nu är det knappt att det går en vecka utan det inträffar.
Ett annat problem är att varorna ständigt byts ut.
– De har något som kallas ”veckans sortimentsförändring”, säger Pia. Första gången skrattade jag och tänkte, är de så roliga? Sen förstod jag att de är allvarliga. Att de byter varor så ofta genererar ett jätteproblem för oss eftersom vi kopplar upp artikelnumret i vårt kostdatasystem.
Det har även hänt att varorna inte dykt upp över huvud taget.
– Ja, det har funnits tillfällen när vår personal har beställt något och fått OK, ändå har varken varan eller någon ersättningsprodukt varit med i leveransen, säger Marie. Att kasta om hela menyn är ett jättearbete!
– Fast det värsta är nog att de ljuger, menar Kerstin. De kan säga att ost- och baconkorven har utgått hos Scan, men när man ringer och kollar så finns den kvar hos tillverkaren.
Nu har kommunerna – som är bundna till kontraktet under ett drygt år till – kopplat in en jurist för att utkräva viten för extra arbetstid, temperaturavvikelser och fel i leveranserna.
– Vi vill att det ska bli en dialog och att Menigo i längden får ett annat förhållningssätt till kunderna, säger Kerstin.
– Just nu känns det lite hopplöst, tillägger Marie. Vi har försökt vända och vrida på oss, när de inte velat kompromissa har vi försökt komma med andra förslag men de har bara slagits tillbaka. Framför allt känner jag med köken – de säger bara ”vi får leva med detta”.
Michael Bengtsson, Chef för affärsutveckling offentliga affärer hos Menigo, hur har det kunnat bli så här?
– Vi är inte nöjda själva. Det är helt uppenbart att vi har brustit i rutiner och planering inför den här uppstarten; nu tar vi med oss detta för att undvika att det händer vid framtida uppstarter.
Kan du förstå om fyra erfarna måltidschefer blir upprörda när det antyds att de inte kan mäta temperaturen ordentligt?
– Min uppfattning är inte att de har mätt fel, om chaufförerna har sagt att man själv ska hoppa in i lastbilen och mäta så är det beklagligt. Sedan vi fick synpunkterna från ”fyrklövern” har vi ibland skickat med personal i bilarna för att mäta temperaturer. Här har vi konstaterat brister och nu har åtgärder vidtagits.
Hur ska ni göra för att rädda samarbetet med de missnöjda kommunerna?
– Vi kommer att ha ambitionen att de ska vara nöjda, både med leveranser och bemötandet. Sedan kvalitetsbristerna uppdagades följer vi just de här kommunerna extra noga. Vissa åtgärder har redan gett resultat men vi kommer att vidta fler för att säkra leveranserna och samarbetet. För vår del vill vi att det ska bli en bra relation.
DIALOG: Vilka är dina egna erfarenheter av samarbete med grossister i kommunal måltidsverksamhet? Diskutera frågan på Magasin Måltids Facebooksida eller maila till eva@bergkvistpublishing.se