I krisernas spår har maten blivit allt dyrare. Hur ser grossisterna, kockarna och måltidscheferna på nuläget och framtiden?
Stefan Calrell, Försäljningsdirektör Offentlig affär Martin & Servera, hur har era kunder reagerat?
– De är så klart oroliga, precis som vi och våra leverantörer. Jag har träffat både stora och små kommuner – deras budgetar går i taket.
Hur orolig bör man vara?
– Priserna påverkas av väldigt många faktorer, inte bara kriget i Ukraina utan även pandemins långvariga konsekvenser. Under mina över tio år inom offentlig försäljning har vi aldrig haft så många leverantörer som kommit med prisjusteringar, på många varor. Till exempel lax, kyckling och räkor har stigit väldig kraftigt i pris på sista tiden men än finns ingen bred bristsituation, mer än på några enskilda varor.
Finns det något man som kund kan göra för att anpassa sig?
– Vi som har långa köpcykler på vissa artiklar och leverantörer måste veta tidigt ifall man börjar tänka annorlunda och ändrar sina terminsmatsedlar till hösten. Tipset för att hålla ner kostnader är att arbeta med svinnet, se över sina inköpslistor och upphandlade produkter och tala med grossisten om utförsäljningslistor med lite kortare datum. Samtidigt är det ju lätt att säga att man måste vara flexibel, men för en kommun kan det ta tid att ställa om allt från mindset till nya processer och arbetssätt.
Vad tror du om framtiden?
– För många är det ovisst vart detta kommer att ta vägen. 2022 kommer att ha utmaningar, det kan vi vara överens om. Men om man ska vara optimist brukar det födas idéer ur kriser – inte minst från våra offentliga kunder. Jag tror att vi kanske kommer att få se ett annat stöd till den svenska produktionen, man kanske får en större självförsörjningsgrad. Det går att ställa om!