Mer grönt och fullkorn på menyn och mindre rött kött är en av huvudlinjerna i Livsmedelsverkets nya vägledning Bra måltider i skolan. Dessutom bör skolkafeteriorna inte erbjuda några sötsaker.
Senast Livsmedelsverket kom med liknande, övergripande råd var 2013. De uppdaterade råden bygger på aktuell vetenskap och vänder sig till förskolan, grundskolan, gymnasiet och fritidshem.
Här är några av huvudpunkterna:
– Använd skolmåltiden som en integrerad del av skolans undervisning för att främja elevernas lärande, utveckling och trivsel på skolan.
– Skolrestaurangerna bör erbjuda mer grönsaker, fisk och fullkorn men mindre rött kött, socker och salt. Köttet bör väljas med hänsyn till klimatet.
– Servera dagligen flera alternativa rätter, varav minst en vegetarisk rätt som alla får ta av, och ett stort salladsbord med minst fem olika sorters grönsaker.
– Planera näringsriktiga måltider med stor hänsyn till elevernas preferenser och önskemål.
– Servera lunchen mellan klockan 11 och 13, vid ungefär samma tidpunkt för eleverna varje dag.
– Ge alla elever minst 20 minuter att sitta ner och äta i lugn och ro.
– Se till att alla elever, oavsett allergi eller särskilda behov, ges möjlighet till en positiv måltidsupplevelse.
– Besluta hur långt skolan kan tillmötesgå enskilda önskemål om specialkost, utöver vad som är reglerat i lag.
– Skolkafeterians öppettider bör anpassas så att den inte konkurrerar med skollunchen. Ett bra utbud i skolkafeterian kan bestå av smörgåsar, yoghurt, mjölk eller berikade vegetabiliska drycker, frukt, grönsaker och smoothies. Kafeterian bör inte tillhandahålla söta drycker, godis, glass, bakverk eller snacks.
För att underlätta för skolorna att integrera måltiden i det pedagogiska arbetet har Livsmedelsverket, utöver de nya råden, tillsammans med Skolverket tagit fram inspirationsmaterialet ”Skolmåltiden – en viktig del av en bra skola”. Denna innehåller en checklista för skolledare och tips och exempel på hur skolan kan arbeta för bra skolmåltider. Skriften tar bland annat upp schemaläggning, måltidsmiljö och pedagogiska måltider. Livsmedelsverket menar att ansvaret för att måltiderna ska bli bra vilar på hela skolan, men skolledaren håller i några av de viktigaste nycklarna. Att satsa på måltiden är att satsa på hela verksamheten, menar Livsmedelsverket.