Heta smaker som chili och peppar blir den starkaste mattrenden 2019. I alla fall om man får tro Arla, som nu lanserar satsningen “Årets Smak”. Målet är att öka kunskapen om just smaker bland såväl proffs och konsumenter. Till sin hjälp i arbetet med att vaska fram årets smak har Arla enligt egen utsago haft trendspanare, sensoriker, kockar och konditorer.
–Hetta är extra spännande för oss då många kanske inte automatiskt tänker på mejeriprodukter när de tänker på stark mat. Men vi kan använda dem till att både lyfta och dämpa heta smakupplevelser, säger Inger Myresten, Marknadschef på Arla Sverige Foodservice.
Arlas trendanalys visar att heta smaker som chili och peppar kommer vara populärare än någonsin 2019. Under nästa år kommer man att presentera fyra fokusområden inom hetta: peppar, chilipeppar, rhizomer (jordstammar) och brassicaceae (korsblommiga växter). I samband med varje fokusområde lanseras även en smakskola med recept och inspirationsmaterial.