I sommar börjar Martin & Servera som första restauranggrossist använda lastbilar som är helt eldrivna. Bilarna är en del av företagets insatser för att bli helt klimatneutralt år 2030.
Den första beställda, elektrifierade lastbilen, som levereras av Volvo, ska användas för distribution i Stockholm och kommer att köras i tre skift: förmiddag, eftermiddag och natt.
Martin & Servera menar att allt fler kunder i offentlig sektor och på restaurangmarknaden engagerar sig i klimatfrågan och ställer krav på mer hållbara transporter.
– Det gillar vi. Det betyder att det finns många kunder som är redo att förändra invanda beteenden och stötta oss i arbetet med att öka nyttjandegraden genom att ta emot varuleveranser både förmiddag, eftermiddag och natt, säger Stefan Bergström Hedmark, vd Martin & Servera Logistik.
Övergången från från fossildriven till batteridriven fordonsflotta där också fordon på biobränsle har en fortsatt viktig roll, kommer att ske stegvis.
– Om jag får spekulera så tror jag att det vi brukar kalla ”last mile distribution”, dvs leveranser till slutkund i stadskärnan, inom några år går med batteridrivna fordon. För de långa transporterna blir det en kombination av biobränsle, vätgas och eldrift framåt, säger Stefan Bergström Hedmark.
Foto: Volvo group