Hemkärnat smör, Mexiko och hybridburgare blir några av 2016 års stora mattrender enligt amerikanska trendspanare. I Sverige går vi mot ett kluvet matår med grönsaksbröd i den ena ändan av skalan och glass- eller chipsmackor i den andra, tror Pågen.
Amerikanska Nation’s Restaurant News har listat ett antal nyckeltrender inom restaurangvärlden, som helt säkert kommer att prägla även andra matområden:
Gör det själv blir en fortsatt stor trend. Man stoppar egna korvar, kärnar smöret själv, gör egen ost och syrar kål, potatis och mycket annat. Mikrobryggerierna blir allt vanligare och de mest hängivna krögarna (och hobbybagarna?) börjar mala sitt eget mjöl.
Heta smaksättare blir allt mer oumbärliga. Den hypertrendiga Sriracha-såsen får sällskap av koreanska barbecuesåsen gochujang samt chili- och pepparsorter från världens alla hörn.
Grönsakerna brer ut sig. Grönkålen är fortfarande ohotad som enskild trendgrönsak men en nyhet är att det vegetariska inslaget blir huvudingrediens snarare än ett tillbehör.
Miniformat på efterrätter, bakverk och smoothies i shots-format stillar sötsuget på ett mer sansat sätt än tidigare.
Hybridhamburgare speglar den vegetariska trenden. Svamp mals med nötkött och kycklingen mixas med exempelvis spenat, quinoa och fetaost. Bara fantasin sätter gränserna för de nyttigare och mer klimatsmarta trendburgarna.
I Sverige har brödtillverkaren Pågen släppt en trendrapport med fokus på bröd. Spännvidden är stor, från grönsaksmackor till chipssmörgåsar. Under nästa år förutspås dessutom vegetarisk mat få fäste på riktigt och gatumaten blir nyttigare för att möta vårt ökade krav på god hälsa, snabbt!
2016 års mattrender enligt Pågen:
En kort ingredienslista på exempelvis surdegsbröd möter vårt krav på ”ren” och hälsosam mat.
Vegetariska mackor med t ex färska frukter, bär och nötsmör ökar i popularitet. Även i bröddegen hittar man allt oftare grönsaker eller rotfrukter.
Internationell mat återvänder efter ett decennium av en nordisk gastronomisk våg. Just nu ser vi en generell mexikansk mattrend, som även speglas i brödvärlden i form av tortas och cemitas. Taiwanesiska ångade baos är också populära.
Sött möter salt: Gränsen mellan traditionellt söta och salta produkter och råvaror suddas ut. I brödvärlden märks trenden bland annat genom bärmackor samt pastrami- och syltmackor.
”Frankenfoods” är en parallell motreaktionen dels till det nyttiga, dels till de senaste årens allvarsamma foodie-kulturen. På brödfronten betyder det exempelvis att vi ser dubbelmackor med glass eller chips.