Flera av Sveriges ledande miljö- och konsumentorganisationer har samlats i ett upprop. De är kritiska till att det råder brist på svenska, ekologiska alternativ. I stället får kommuner, krogar och konsumenter nöja sig med importerade produkter.
Den 24 februari överlämnades uppropet Mer svensk ekologisk växtmat nu! till landsbygdsminister Jennie Nilsson. Uppropet är undertecknat av Ekomatcentrum, WWF, Naturskyddsföreningen, Vi Konsumenter, Sveriges konsumenter, Medveten konsumtion, KRAV, föreningen Ekokockar och Baljväxtakademin. Landsbygdsminister Jennie Nilsson var positiv till uppropet och bjöd in till en fortsatt dialog.
– Det råder brist på svensk ekologisk frukt och grönt och eftersom efterfrågan på vegetarisk mat ökar, säger landsbygdsminister Jennie Nilsson (S) som tog emot uppropet, till Expressen.
Enligt Ekomatcentrum har målet om 60 procent ekologisk andel i offentlig sektor fått konkurrens. “Nya politiska konstellationer kräver mer än eko. Det ska vara svenskt, helst lokalt och det ska vara klimatsmart”, skriver organisationen. Lösningen, menar man, är att Sverige satsar mer på växtbaserad mat i primärproduktionen och alla efterföljande led i livsmedelskedjan.
I dagligvaruhandeln lyser de svenska, ekologiska och växtbaserade produkterna med sin frånvaro, enligt en rapport från Ekomatcentrum – trots att efterfrågan på växtbaserad mat hela tiden ökar. Landsbygdsminister Jennie Nilsson bekräftar till Expressen att det råder brist på svensk ekologisk frukt och grönt eftersom efterfrågan på vegetarisk mat ökar, därför är det naturligt att dagligvaruhandeln söker produkter från utlandet.
– Min förhoppning är att den svenska produktionen av vegetariska produkter med tiden kan motsvara den efterfrågan vi nu ser, säger hon.
Med i uppropet finns konsumentorganisationerna WWF, Naturskyddsföreningen, Vi konsumenter, Sveriges konsumenter, Medveten konsumtion, KRAV, föreningen Ekokockar och Baljväxtakademin.
Organisationernas argument är att svenska bönder ska få rätt förutsättningar att producera mer svensk, ekologisk och växtbaserad mat. Eva Fröman efterlyser också en skrivning i livsmedelsstrategin om att försöka få till en ökning av växtbaserat protein från Sverige, men enligt Expressen menar Jennie Nilsson att den svenska livsmedelsstrategin ligger fast fast.
Organisationerna bakom uppropet vill att:
- Sveriges livsmedelsstrategi sätter tydliga mål för en ökad produktion av SvEkoVego.
- livsmedelsbranschen satsar på nya vego-trenden genom att utveckla förädlingsindustrin i Sverige med svensk ekologisk växtbaserad mat.
- dagligvaruhandeln marknadsför och synliggör SvEkoVego produkter i butik.
- lantbruket ökar odlingen av frukt och grönt samt växtbaserat protein till humankonsumtion.