Hållbara matbutiker rankas i nya White Guide Green
Publicerad: 2017-09-04

Nu lanseras White Guide Green – det första försöket att kartlägga Sveriges matbutiker ur ett hållbarhetsperspektiv. Kriterierna, framtagna genom ett samarbete mellan White Public, Världsnaturfonden WWF samt Bergkvist Publishing som även ger ut Svenska Måltider, bedömer och belönar matbutiker som visar att de värnar om en långsiktigt hållbar konsumtion och som lyfter fram hållbart framtagna livsmedel såväl i butiken som i kommunikationen med sina kunder. Mer grönt, svenskproducerat och ekologiskt samt större fokus på hållbart fiske, medvetna val av kött, djuromsorg, socialt ansvar och hälsosamma matvanor hör till de saker som premieras i White Guide Green.

Totalt kommer cirka 450 butiker i hela Sverige att testas, från och med oktober 2017 till mars 2018. Alla besök är oanmälda. Den första guiden kommer ut i april 2018.

Pär Bergkvist, initiativtagare till White Guide Green:
”Idag är det svårt att få en överblick och insyn i hur matbutikerna jobbar med hållbarhet. Dessutom finns en mängd miljömärkningar och certifieringar som är svåra att hålla reda på. Syftet med White Guide Green är att förenkla och förtydliga för vanliga kunder samt lyfta fram de matbutiker i Sverige som anstränger sig mest.”

Anna Richert, matexpert på Världsnaturfonden WWF:
”Matbutikerna har en enorm potential att vara med och ställa om svenskarnas vanor kring maten som gör att vi kan hålla oss inom ramen för en planet. Det finns många goda exempel runt om i landet, och med White Guide Green hoppas vi att de ska spridas så att alla butiker framöver kommer att leverera hållbara och schyssta val för såväl människa, djur och miljö.”

Anita Falkenek, vd KRAV:
”Som konsument kan du göra en enorm skillnad genom att välja en matbutik som tar ansvar för vilka varor som säljs och hur maten hanteras – en butik som sprider kunskap om matens påverkan på människor och miljö. Vi är därför glada över att tillsammans med White Guide bidra till att lyfta fram de bästa butikerna inom detta område.”

Caroline Olsson, Marknadsdirektör, Skånemejerier:
”Hållbarhet är nyckeln till framtiden. Engagemang är nyckeln till hållbarhet. Matbutikerna är en viktig plats där handeln, leverantörer och kunder kan mötas för information och diskussion. En hållbar framtid är relevant för alla.”

Jonas Persson Follin, försäljningschef, Oatly:
”Livsmedel står för en dryg tredjedel av svenskarnas klimatpåverkan. Vi välkomnar detta initiativ eftersom vi vill främja matvanor som är bra både för hälsan och planeten. Matvarubutikerna har en viktig uppgift att driva utvecklingen genom utbud och exponering av mat och dryck liksom hur man väljer att kommunicera till sina kunder.”

Pär Kadziolka, VD, Royal Greenland Nordic
”Naturliga, kvalitativa produkter producerade från bärkraftiga, väl underhållna bestånd är nyckeln till säkra, hälsosamma och spännande matvanor för fisk och skaldjur nu och i framtiden. Det här i kombination med att allt sker enligt sunda värderingar och är fullt spårbart är det som konsumenten efterfrågar. Här har butiken och handeln en avgörande roll i att ge konsumenten möjligheten att få sina förväntningar och önskningar uppfyllda med ett anpassat sortiment. Tillsammans skapar vi en hållbar framtid, såväl miljömässigt och ekonomiskt som mänskligt.”

I januari 2018 lanserar Bergkvist Publishing den nya mattidningen Magasin GRÖN, en grävande, relevant, kaxig, nytänkande tidning om hållbar konsumtion.

Vill du tipsa om matbutiker, företag, personer eller aktiviteter som ska uppmärksammas i White Guide Green, kontakta Malin Komaiszko malin@bergkvistpublishing.se

För press som vill veta mer om satsningen, kontakta Pär Bergkvist par@bergkvistpublishing.se eller Anna Richert anna.richert@wwf.se

Fakta:

  • White Guide Green ges ut av White Public AB, ett företag ägt av White Guide Global AB och Bergkvist Publishing AB
  • Kriterierna är framtagna av White Public AB tillsammans med Världsnaturfonden WWF. Dessutom har ICA, COOP, Axfood, Lidl, Netto och Bergendahls fått möjligheten att ha synpunkter på kriterierna. Även KRAV, Naturskyddsföreningen, MSC, Fairtrade, Svanen m fl. har deltagit i arbetet med kriterierna som ligger till grund för White Guide Green
  • Partners i satsningen är Skånemejerier, Oatly, Royal Greenland och KRAV
  • White Guide Green är inte en certifiering, utan en guide för konsumenter som vill göra mer hållbara och genomtänka inköp i matbutiken.
  • White Guide är sedan elva år Sveriges ledande restaurangguide. White Guide ger ut flera guider, både i tryckt och digital form. Länkar till alla guider finns samlade på portalen whiteguide.com
  • Mer info om White Guide Green hittar du på whiteguidegreen.se