I januari 2020 lanseras ÅRETS BONDE – en tävling som riktar strålkastarljuset mot de som producerar maten i Sverige, som bönder och fiskare. Målet är också att bidra till att öka efterfrågan på hållbart producerad mat och dryck från Sverige.
Initiativtagare är Bergkvist Publishing som även ligger bakom Restaurangvärlden, Magasin Måltid, White Guide Green, White Guide Junior och 360°EatGuide.
– Vi vill tydliggöra bondens roll i livsmedelskedjan och lyfta fram de bönder som kan och vill vara med och flytta fram positionen för svensk primärproduktion. Det finns en enorm kraft och kunskap bland Sveriges bönder, detta vill vi vara med och lyfta, främst mot restauranger, hotell, kommuner, landsting och dagligvaruhandeln – aktörer som behöver bli bättre på att premiera svenska råvaror. Samtidigt vill vi tydliggöra de utmaningar som svensk primärproduktion står inför vad gäller klimat och hållbarhet, säger Pär Bergkvist, initiativtagare till Årets Bonde.
Bedömningen startar i januari 2020 och pågår under våren och sommaren. Galan och prisutdelning äger rum i Malmö i oktober 2020.
Årets Bonde utvecklas i samarbete med Världsnaturfonden WWF, MSC, KRAV, Pågen, Sydgrönt, Skånemejerier, Svenskmärkning, Martin & Servera, Malmö Stad samt Event in Skåne. Tävlingen är frivillig och kostnadsfri.